.
מאמר זה הינו מבוסס על מאמרים ועדויות של מומחים מתחום הכלכלה מרחבי העולם. יש לציין שאיני מביע את דעתי האישית במאמר. אולם, אני מסכמים לחלוטין עם הכתוב.
.
.
"עפ"י הערכות, מחזור המטבע העיראקי בישראל בשנה שווה לערך של יותר מ-20 מיליון דולר. הביקוש למטבע העיראקי גבר בשנה האחרונה בהנחה שערך ההשקעה בו יעלה לאחר שיקום עיראק וכלכלתה.
בארה"ב המחזור הגיע לכ-500 מיליון דולר מאז החל שם המסחר במטבע העיראקי בסוף 2003, לאחר הדפסת השטרות החדשים של הדינר בהנפקת ממשלת אל-מליכי שנבחרה בחסות הכיבוש האמריקני"-YNET
.
.
הדינר העירקי החדש הוכרז ע"י רבים כהשקעה כלכלית מבטיחה של פעם בחיים. כיום ניתן למצוא סוחרים של הדינר העירקי בכל רחבי העולם, ובמיוחד באינטרנט. ההצעה הפופולרית ביותר היא 1,000,000 דינר עירקי תמורת כ-850$.
כך למשל בישראל אתרים כמו www.dinar-sale.com, http://www.dbuy.net/, ובנקים גדולים כמו בנק הפועלים מציעים 1,000,000 עירקי תמורת 4,000 ש"ח. אם תכתבו ב-Goggle את המילה "דינר עירקי" תמצאו עוד מאות אתרים דומים. התאוריה העומדת מאחורי קניית דינר עירקי היא פשוטה מאוד. בהווה, 1$ שווה ל-1475 דינרים עירקיים. בזמן שלטונו של סדאם חוסיין 1$ היה שווה 0.33 דינר עירקי.
.
מכאן נובע...
.
אם נקנה 1,000,000 דינר עירקי בשער הנוכחי ואז נחכה עד שהדינר יחזור לשער שהיה בזמן שלטונו של סדאם חוסיין, ה-1,000,000 דינרים יהפכו כעת ל-3 מיליון דולר. כלומר השקעה של 800$ תהפוך ל-3 מיליון דולר.
נשמע כמו עסקה שאסור להחמיץ, לא?!
אז למה ארגון גדול כמו "המחלקה ללוחמה בהונאות של מדינת יוטה בארה"ב" רשמה את "הדינר העירקי" במקום השני ברשימת עשרת ההונאות הגדולות והנפוצות ביותר בארה"ב?
הסיבה היא מכיוון שסוחרי הדינר העירקי לא מגלים לכם את כל העובדות. למטה תוכלו למצוא את כל העובדות החשובות לגבי הדינר העירקי.
.
.
שער החילופין של סדאם חוסיין
.
אחת העובדות שסוחרי הדינר העירקי חוזרים עליה שוב ושוב היא ששער הדינר בזמן משטרו של סדאם חוסיין היה 1$ ל-0.33 דינר עירקי. אכן כך היה, אך הינה "המלכודת". סדאם חוסיין קבע בעצמו את שער הדינר העירקי. הוא יכל גם להגיד: "1 דינר עירקי שווה 20$", אם היה רוצה בכך. רק מפני שזהו היה השער הרשמי, לא אומר שאנשים באמת סחרו לפיו. הסחר בדינר העירקי בצורה חופשית בשוק המטבע העולמי היה בלתי אפשרי, כך שהשער שנקבע ע"י סדאם חוסיין היה חסר משמעות.
.

העובדה החשובה ביותר שניתן להסיק מכך היא שדינר עירק לעולם לא נסחר באמת תמורת 3 דולר אמריקאי.
.
.
המרת דינר עירקי בחזרה
.
כיום יש מספר רב של סוחרי דינר עירקי. אך, במידה וקניתם דינרים והתחרטתם, מה באמת תוכלו לעשות איתם?אף גוף כלכלי רציני לא מעוניין בדינר עירקי מכיוון שלא ניתן לסחור בו בחופשיות בשוק המטבע העולמי. בלשון פשוטה, רוב הבנקים לא יקבלו דינר עירקי, ולא תוכלו להחליפו בחזרה לדולרים או לכל מטבע אחר, חוץ מבעירק עצמה. לכן, אם תקנו דינר עירקי כנראה תמצאו עצמכם "תקועים" איתו לזמן רב מאוד. אולם, יש סוחרים מעטים מאוד המציעים לרכוש בחזרה דינרים עירקיים שנקנו אך ורק מהם.
.

העובדה שניתן להסיק מכך היא שאם תקנו דינרים עירקיים, כנראה שתמצאו עצמכם "תקועים" איתם לזמן רב.
.
.
ההשוואה לדינר כוויתי
.
סוחרי הדינר העירקי אוהבים מאוד להשוות בין דינר כוויתי לבין דינר עירקי. בזמן מלחמת המפרץ, ומייד אחריה, הדינר הכוויתי צנח לשער של 0.1$. כיום דינר כוויתי שווה ל-3.45$. כלומר, אם היינו משקיעים 100$ בדינר הכוויתי כשהיה בשפל, היינו מקבלים 3500$. וכמובן, שאם דבר כזה קרה בכווית, אז ללא כל ספק הוא יקרה גם בעירק, נכון?טעות. המצב בכווית היה שונה לגמרי. כווית הייתה בעלת ממשלה חזקה ויציבות פוליטית. בעירק מעולם לא הייתה יציבות פוליטית וכיום אין לה ממשלה חזקה ויציבה. הכלכלה של כווית התבססה על השקעות בשוק הבינלאומי. הכלכלה של עירק מתבססת אך ורק על נפט. לאחר מלחמת המפרץ הודות לתכונות אלו של כווית, שיקומה היה מהיר מאוד. העתיד של עירק לעומת זאת, נמצא בסימן שאלה גדול . במדינה בה קיימת השפעה איסלמית קיצונית, שגם מחולקת לפלגים של שיעים וסונים שכל אחד מהם רוצה לתפוס את השלטון, קשה יהיה מאוד להשיג יציבות חברתית ופוליטית.
.
.
אל תשתכנעו בגלל הנפט
.
כן, בעירק יש הרבה נפט. נפט תמיד נמצא בביקוש גבוהה. אך בכל זאת, למה מומחים מתחום הכלכלה כמו סקוט בראון, פרופסור ראשי באוניברסיטת פורטו ריקו, ממליצים שלא לקנות דינרים עירקיים?
חשוב מאוד להבין שכשאר אתם קונים מטבע של מדינה מסויימת, אתם בעצם משקיעים בכלכלה של אותה המדינה. לפיכך, אם תקנו דינרים עירקיים אתם תשקיעו בכלכלה העירקית. ולא בנפט העירקי. כל מדינה שכלכלתה מבוססת בראש ובראשונה על מכירת נפט אינה יציבה. דוגמא לכך היא וונוצואלה. וונצואלה היא אחת מ-5 ספקיות הנפט הגדולות בעולם. הנפט מהווה כחצי מהכנסתה הכלכלית בשנה. כתוצאה מגורמים פוליטיים וכלכליים, "הבוליבר הוונצואלי" המטבע של המדינה העשירה בנפט, נסחר בשער של 2150 "בוליבר" ל-1$. העריך הקטן ביותר של המטבע הוא 1000 והגדול ביותר הוא 50,000. ב-2008 וונצואלה הכריזה על מטבע חדש "בוליבר פוארטה-חזק" שיתווסף למטבע הקיים ויחליפו סופית בתוך כמה שנים. "הבוליבר החדש" נסחר כעט בשער של 2.15 לדולר אמריקאי. אולם, הבוליבר החדש זכה להערכה מופרזת של 20%-30% ממה שהוא באמת שווה. המסחר "בבוליבר פוארטה הוונוצואלי" בשוק המטבע העולמי הוא מזערי. בשוק השחור הוא נסחר בשער של בין 3-4 בוליבר לדולר. אם לא הבנתם עדיין מה בדיוק קרה פה, אז הנה הסבר פשוט. הבוליבר בשום אופן לא הגדיל את ערכו. וונצואלה פשוט לקחה את הבוליבר הישן שלה והורידה ממנו 3 אפסים, וכך נוצר "בוליבר פוארטה". כלומר, 50000 בוליבר ישן שווה בעצם ל-50 בוליבר פוארטה. אחרי פעולה זו של וונצואלה ערכו של הבוליבר רק ממשיך לצנוח. יכול מאוד להיות שבעתיד יתרחש מצב דומה בעירק. אם באמת מתישהו דינר עירקי יחזור לערכו שהיה בזמן משטרו של סדאם חוסיין, 1,000,000 דינר עכשוויים יהפכו להיות להרבה פחות.
.
.
למה למכור דינרים?
.
תשאלו את עצמכם שאלה פשוטה מאוד. אם הייתם חושבים שהדינר העירקי יכפיל את ערכו במאות ואלפי אחוזים, הייתם מוכרים אותו?כמובן שלא. הייתם לוקחים את כל כספכם וקונים דינרים עירקים, ואז פשוט מחקים עד שתהפכו למיליונרים.
כמעט שום סוחר לא רוצה לקנות או לקבל בחזרה דינרים עירקיים. תחשבו למה.
.
.
.