אחד המשימות הקשות ביותר ביצור השטר היא לספק לו סימני בטיחות מתקדמים ועדכניים, שיוכלו להילחם בזייפני הכסף ברחבי העולם. אז איך תוכלו באמת לדעת אם השטר שאתם מחזיקים ביד אכן אמיתי?
כרגיל, רוביינו נחפש בשטר סימני בטיחות מוכרים כמו סימן מים, נבחן את איכות ההדפה, ואולי נחפש סימני בטיחות נסתרים.
.
האם זה מספיק כדי לקבוע האם השטר הוא אמיתי או לא?ברוב המקרים התשובה היא כן, אולם זה לא מספיק לניתוח עמוק ומקיף של השטר לספקנים שבינינו.
כמה סימני בטיחות אתם מכירים? 5? 10?
בכל אופן, זה רחוק מלהיות כולם. בסה"כ קיימים יותר מ-30 סימני בטיחות שונים שניתן למצוא בשטרות.
----------------------------------------------------------------------------------
.
הנה רשימה של כמה מסימני הבטיחות הנפוצים ביותר בשטרות ברחבי העולם.

1) איכות נייר השטר
2)קול
3)סימן מים
4)פס בטיחות
5)יסודות תואמים
6)קישוטי רקע
7)צביעה הדרגתית
8)מיקרו טקסט
9)התגלמות סמוייה
10)הדפסה בחקיקה
11)הולוגרמה וקינוגרמה
12)ערך מספרי של השטר
13)מספר סידורי
14)יסודות נגד העתקה
15)שינוי צבע
16)חתימות
17)גרפיקה מתכתית
18)חלקיקי אלומיניום
19)זוהר באור אולטרא-סגול
20)זוהר באור אינפרא-אדום
21)"שיערה"
22)קישוטי הגנה
23)כיתוב לעיוורים
24)שטר פולימר
25)דיוקן מפורט
26)גוון
----------------------------------------------------------------------------------
.
1)איכות נייר השטר

רובם הגדול של השטרות עשויים מסוגי נייר מיוחדים, שמאוד נבדלים מהנייר שאנו נוהגים לכתוב עליו. המטרה היא להאריך את חיי השטר ולהגן עליו מפני זיוף. בדר"כ מוסיפים סוגים מיוחדים של בד פשתן או כותנה לתאית בעת שהשטר מיוצר. לכל שטר חייבת להיות התנגדות סבירה למים ולשחיקה. כמו כן כדי שהשטר יחשב לתקין, לפחות 2,000 קפלים צריכים להתבצע לפני שהוא נקרע.


2)קול

השטרות במיוחד כשהם במצב חדש משמיעים קול חטוף כאשר הם מקופלים. תוכלו לנסות ולהשוות את הקול של השטר עם קול של נייר רגיל.


3)סימן מים

סימן מים הוא סימן הבטיחות הידוע והפופולרי ביותר בשטר. התהליך לייצור סימן מים הינו מורכב מאוד, וכולל בתוכו שלבים רבים. סימן המים מיוצר עוד כאשר הנייר עשוי מתאית רטובה וגולמית (החומר היסודי שממנו בנויות דופנות התאים של הצמחים). למעשה, האזורים הכהים של סימן המים הם איפה ששכבת התאית דקה יותר. קיימים שני סוגים נפוצים של סימני מים: סימן מים מוגבל-למשל דיוקן, וסימן מים שלם המכסה את כל פני השטר, כשאר בדר"כ מדובר בצורות גיאומטריות. סימן מים מוגבל נחשב לאמין יותר מאחר והוא יותר מורכב.


4)פס בטיחות

פס בטיחות הוא אחד מהסימנים האמינים ביותר בשטר מפני שקשה מאוד להוסיפו בלי ציוד מיוחד. הפס משובץ בנייר השטר עוד כאשר הנייר עדיין עשוי מתאית גולמית. קיימים שני סוגים של פסי בטיחות: פס פנימי רצוף שכולו נמצא בתוך השטר, ופס קווי צולל שרק חלקו נמצא בתוך השטר. הפס יכול להיות מוצק וברור או שקוף, ויכול להכיל כתובת זעירה הנראת באור. בדר"כ הפס עשוי ממתכת, ולעיתים קרובות אפשר להבחין בכך שהוא זוהר.


5)יסודות תואמים

דבר שקשה מאוד לזייף בשטר הוא יסודות תואמים. יסודות תאומים- שתי תמונות שונות מודפסות בצורה סימטרית בשני צידי השטר, וכל אחת מהן מהווה חלק מסמל או צורה. המיקום שלהם הוא כה מדוייק שבאור נוצרת צורה מושלמת ומדוייקת להפליא. כמעט בלתי אפשרי לשיחזור בעת יצירת העתק של תבנית השטר.
שתי התמונות הראושנות הן התמונות משני צידי השטר, והתמונה ה-3 היא הצורה ששתי התמונות יוצרות באור.


6)קישוטי רקע

קישוטי רגע בשטר מכילים בדר"כ מספר שכבות המודפסות אחת על השניה. כל קישוט הינו קטן מאוד, ולפעמים אף פשוט מאוד, אבל כשאר מספר שכבות משתלבות זו בזו הן יוצרות רקע מורכב למדי. דרוש להגדיל את השטר לפחות בפי 4 כדי שנוכל להבחין בשכבות הרקע השונות. לחצו על התמונה כדי להגדילה.


7)צביעה הדרגתית

צביעה הדרגתית היא סימן בטיחות נוסף, שכמעט ולא ניתן לשיחזור, אפילו בעזרת הציוד המתקדם ביותר. הצבע משתנה כל כך בקלילות וכל כך בעדינות, שאפילו המעתיק הטוב ביותר יוכל רק לצייר קווים של צבעים שונים, דבר שלא יביא אותו לתוצאה המבוקשת. התמונות המוצגות נלקחו משטר 10 קונה קרואטי.


8)מיקרו טקסט(אות זעירה)

לחצו על התמונה כדי להגדילה- תמונה של מיקרו טקסט בשטר 5 ליטאיי ליטאי. גודלם המקורי של מיקרו האותיות הוא בין 2\1 – 3\1 מילימטר, והן ניתנות להבחנה רק ע"י אלו בעלי עין חדה במיוחד. כדי לשפר את בטיחות השטר, כל אחת ממיקרו האותיות היא בעלת גוןן צבע שונה. ניתן "להחביא" את המיקרו טקסט בכל מקום בשטר- בקישוטים, בדיוקן של דמות, ועוד. רעיון נוסף הוא להקטין את המיקרו טקסט אף יותר, "ולהחביאו" ברקע השטר, כך שיהיה ניתן להבחנה רק ע"י מיקרוסקופ.


9)התגלמות סמוייה(בדר"כ ראשי תיבות)

התגלמות סמויה בשטר היא סימן בטיחות חדש יחסית שנוצר ע"י חריטה בשטר. הוא הופיע לראשונה בתחילת שנות ה-80. בדר"כ ההתגלומות "מוחבאת" בשטר באזור בעל צביון זהה, והיא מורכבת מקווים מקבילים בעלי שיפוע חיובי. רק אם נחזיק את השטר בזווית כך שהאור יפגע באזור ההתגלמות נוכל להבחין בה. בתמונה אפשר לראות התגלומות סמויה בשטר 100 גי,אי,מ.


10)הדפסה בחקיקה

הדפסה בחקיקה היא אחת מסימני הבטיחות המעניינים והמסובכים ביותר. בדר"כ מדובר בכתובת מסויימת. שני השלבים העיקריים בהכנה הם הדפסה של כ-60 שכבות צבע במקום אחד, ודחיסתו בעוצמה של 60 טון במשקל. הצבע דחוס כה חזק שלא ניתן לגרד אותו מהשטר. האותיות או הציורים מקבלים נפח ואפשר להרגיש אותן בעזרת האצבעות. בתמונה ניתן לראות את הכתובת "Cla" שבולטת מעל המיקרו טקסט בשטר 100 די,אי.


11)הולוגרמה(תמונה תלת-מימדית) וקינוגרמה

הולוגרמה וקינוגרמה נחשבים כיום לסימני הבטיחות המתקדמים ביותר. בדר"כ ההולוגרמה מראה התגלמות תל-מיימדית כלשהי, וקינוגרמה משנה צבעים בכל שינוי של נקודת(זווית) מבט על השטר. בלתי אפשרי לשיחזור ללא ציוד יקר במיוחד. קינוגרמה כוללת בתוכה את הערך המספרי של השטר, בעוד שהולוגרמה מתארת דמות(דיוקן). בתמונה מוצגת קינוגרמה שנמצאת בשטר 50 יורו של היום.


12)ערך מספרי של השטר

ברוב השטרות, הערך כתוב בספרות במספר אזורים על השטר. עובדה זאת עדיין איננה מספיקה כדי להגן על השטר לחלוטין מפני זיוף. בעבר, מזייפי הכסף ניסו להוסיף מספר אפסים, ולהגדיל בכך את ערך השטר. כדי למנוע זאת, ערך השטר חוזר על עצמו בדרכים נוספות- במיקרו טקסט, ברקע השטר, ובמילים. כיום, כמעט ובלתי אפשרי לשנות את מספרי ערך השטר, שבכוונה מופיעים בצפיפות מרבית. בתמונות אפשר לראות שלושה ערכים של שטרות 100 רובל בלארוסי, 1,000 זאירס זאירי, ו-50,000 דינר קרואטי.


13)מספר סידורי

מספר סידורי, שמופיע על השטר הינו סימן בטיחות גם הוא. כל מספר סידורי של כל שטר הינו מיוחד בפני עצמו ולעולם לא חוזר פעמיים. בדר"כ המספר הסידורי מייצג את מקום יצורו של השטר. לא חובה שכל שטר יהיה בעל מספר סידורי, ואכן יש שטרות שלא מכילים מספר סידורי בכלל כמו אלו של אוקראינה ובלארוס משנת 1992.


14)יסודות נגד העתקה

מדובר בקווים מיוחדים שמודפסים על השטר, והופכים העתקתו לבלתי אפשרית, גם אם נעשה שימוש בציוד מתקדם. הקווים האלו כה קטנים, שנוכל להבחין בהם אם נשתמש בזכוכית מגדלת. הם בנויים בצורה מקבילה, והמרחקים ביניהם משתנים. אם ננסה להעתיק שטר עם קווים כאלו נקבל במקום הקווים אזור כהה שנראה תלוש ממקומו, וכך יהיה ברור שזהו העתק. לחצו על התמונה כדי להגדילה.


15)שינוי צבע

אחד מסימני הבטיחות המעניינים, והמורכבים ביותר בשטר המודרני. זה נראה כמו חותם מלוטש ובוהק, וכאשר משנים זווית מבט על השטר, החותם משנה את צבעו. האפקט הינו מורכב למדי. אם נשתמש במיקרוסקופ נוכל לראות שהחותם מורכב ממצולעים בעלי נפח. החלק העליון של המצולעים הוא בעל צבע אחיד, כאשר גם צידי המצולעים הם בעלי צבע אחיד אך שונה. כשאר משנים את זווית השטר אנחנו מפסיקים לראות את אחד הצבעים, ונראה לנו שהחותם שינה את צבעו.


16)חתימות

ברוב השטרות נוכל לראות חתימות של אישים כמו שר המדינה, החשב הכללי ועוד. כמה מהחתימות קשות מאוד לשיחזור, וכתוצאה מכך מהוות גם הן סימן בטיחות בשטר. אך יש לציין גם, שזה אינו סימן בטיחות אמין במיוחד, וכמובן שאי אפשר להסתמך רק עליו.


17)גרפיקה מתכתית

כיום, ניתן למצוא על הרבה מהשטרות המודרניים "אבק מתכת". זהו סוג מיוחד של צבע, שכולל בתוכו חלקיקים זעירים של מתכת הגורמים לצבע לזהור. הצבע משמש למטרות רבות בשטר כמו זוהר תחת אור אולטרא-סגול, ואפשר למצוא אותו גם בסימני בטיחות כמו התגלמות סמויה ועוד. ראו תמונה, אבק מתכת על שטר 5 רובל רוסי.


18)חלקיקי אלומיניום

השתלת חלקיקי אלומיניום בשטר הופך את השטר לבהיר, זוהר, ולמוגן יותר. חליקיקים קטנים של אלומיניום בצבעים שונים משובצים בשטר ויוצרים נצנוץ. לזייף חליקיקם אלו אינה משימה קלה, כך שגם הם מהווים סימן בטיחות.


19)זוהר באור אולטרא-סגול

אחד הדברים המרתקים בשטרות הוא הדרך בה הם זוהרים תחת אור אולטרא-סגול. כיום ניתן למצוא בכמה מהשטרות סוגים מיוחדים של צבע הזוהר תחת אור אולטרא-סגול, ויוצר תמונה שאיננו רואים באור רגיל של שמש. התמונה יכולה להיות הערך של השטר, קישוטים, דיוקן ועוד. כמו כן, רצוי לציין שנייר השטר זוהר תחת אור אולטרא-סגול בצבע כחול כהה לפעמים עם גוון ורוד, בעוד שנייר רגיל המיועד לכתיבה זוהר בצבע כחול בהיר מאוד. ראו תמונה של 100 די,אי,מ תחת הקרנת אור אולטרא-סגול.


20)זוהר באור אינפרא-אדום

אחד מסימני הבטיחות החדשים בשטר שפותחו רק לאחרונה הוא זוהר השטר באור אינפרא-אדום. אזורים מסויימים בשטר מודפסים בצבע מיוחד, שגורם להופעת התגלמות כהה בעת הקרנת אור אינפרא-אדום.
כיום ידוע על שימוש בטכנולוגיה זו בשטרות אירו, ורובל רוסי.


21)"שיערה"

"שיערה" היא חלקיק של בד מיוחד בדר"כ סוג של משי, שמשובץ בנייר השטר בשלבי יצורו. המטרה של חלקיקים אלו היא להוות סימן בטיחות כאשר הם זוהרים תחת אור אולטרא-סגול בצבעים שונים. מספר החלקיקים ומיקומם אינו קבוע, ויכול להשתנות משטר לשטר. יש לציין, שנעשה שימוש בסימן בטיחות זה גם בהמחאה בנקאית(צ'ק). ראו תמונה משטר 50 אוסטרל ארגנטיטנאי.


22)קישוטי הגנה

קישוטי הגנה נועדו למנוע הוספת מספרים נוספים לערך השטר. המקרה הגרוע ביותר אירע בגיאורגיה(גרוזיה) לאחר פירוק ברית המועצות, כאשר שטרות "קופון" הוצגו לראשונה. בתוך חצי שנה, הופיעו שטרות "מתוקנות" כה רבים(הוסיפו לערך השטר מספר אפסים), שהממשלה נאלצה להנפיק סדרת שטרות חדשים עם "קישוטי הגנה". ראו הבדל בין התמונות.



23)כיתוב לעיוורים

כיתוב לעיוורים הוא סימן בעל נפח, שעיוורים מסוגלים לקרוא ע"י מישושו בעזרת אצבעותים. סימנים אלו משתנים בהתאם לערך השטר.
כיום, קיימות טכנולוגיות נוספות ומתקדמות יותר המיעדות לעיוורים. למשל, בשטרות עכשווים של קנדה ניתן למצוא סימנים מגנטים בצורת קווים שחורים. כשמעבירים את השטר במכונה קריאה מיוחדת, מופיעה קול שמשמיע את ערך השטר במילים. ראו בתמונה ממשמאל כיתוב לעיוורים בשטר 100,000 רובל רוסי 1995, ובתמונה מימין שטר 2 דולר קנדי עכשווי בעל סימנים מגנטיים לעיוורים.


24)שטרות פולימר

שטר עשוי מפולימר נחשב כיום לשטר המתקדם ביותר. בהרבה מדינות הוחלט שפולימר(חומר פלסטי) עדיף על נייר, והיו לכך סיבות טובות מאוד. פלסטיק עמיד יותר למים, לשחיקה, ולאש מאשר נייר.
אורך חייו של שטר פולימר הינו כמה שנים לעומת שטר מנייר שאורך חייו הממצוע הוא 8 חודשים בלבד.
נוסף על כך, שטר מפולימר הוא בעל כמה סימנים מיוחדים ואמינים מאוד כמו "חלון שקוף". ראו את "החלון" בשטר רומניה 2,000 לאו.


25)דיוקן מפורט

דיוקן הוא אולי המרכיב הקשה ביותר לזיוף בשטר. כל שאר מרכיבי השטר הם בדר"כ בעלי פרופורציות גיאומטריות קבועות, והם קלים יותר לשיחזור מאשר דמותו של אדם. ככל שהדיוקן מפורט יותר, כך קשה יותר לשחזרו. רעיון נוסף הוא לשלב דיוקן עם הדפסה בחקיקה, וזוהר באור אולטרא-סגול. לחצו על הדיוקן משטר 5 ליטאיי ליטאי כדי לראות עד כמה הוא מפורט.


26)גוון

גוון אחיד בשטר הוא אחד מאמצעי הבטיחות הנפוצים ביותר בשטרות של היום. הרעיון הוא לגרום לכל שטר בעל עריך מסויים להיות בעל גוון צבע שונה. ככל שהגוון עדין יותר, כך גם קשה יותר לשחזרו על ניייר. הרעיון הנוסף הוא שהגוון מקל על זיהוי השטר, בזמן שכל עריך הוא בעל צבע גוון שונה. לחצו על התמונה כדי להגדילה- 4 שטרות רובל רוסי 1995 בעלי עריכים שונים.